Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Husitská trilogie Andrzeje Sapkowského (návrh na povinnou četbu)

V Husitské trilogii Otakara Vávry se to hemží komunisty, v té od Sapkowského zase narazíte tu a tam na vodníka nebo čarodějnici. A tak je jasné, že ta druhá je historicky věrohodnější i neskonale zábavnější.

Andrzej Sapkowski

Polského autora Andrzeje Sapkowského po celém světě - a samozřejmě i u nás - proslavila hlavně jeho velkolepá sága o životě a době zaklínače Geralta. Poněkud ve stínu sedmi mohutných svazků tohoto eposu stojí nenápadně jeho další a docela svěží práce, Husitská trilogie. Ač se tak děje do jisté míry právem, určitě je nápaditý mix běžného historického románu a fantasy žánru hoden povšimnutí a zájmu. 

I na českém trhu je už pár let k mání, takže tenhle můj dnešní příspěvek je "recenzí" hodně, hodně opožděnou - ale co kdyby se náhodou potkal s něčí náhlou chutí po četbě, která je nejen zábavná a oddychová, ale i docela poučná, protože Sapkowski si dal s vymalováním husitskými bouřemi zmítané střední Evropy docela úctyhodnou práci.

Reinmar von Bielau, zvaný Reynevan, je mladý slezský lékař. A nejen to - medicínu studoval v Praze a kromě toho, že se naučil obstojně rvát po pražských hospodách, přičichnul i k tajnému studiu magie, jíž

se věnuje s někdy těžko předvídatelnými výsledky. Do zádumčivého vlka Geralta má tenhle Sapkowského hrdina hodně daleko - spíš je to lehkomyslný floutek, u nějž se zatím ještě zelené a spíše nehojné střípky životní moudrosti pravidelně drolí o nejbližší ženskou sukni. A jednou se vášnivě zaplete do sukně spojené s vysokou politikou, čímž se počínají jeho lapálie a naše třísvazková zábava.

Reynevan poměrně záhy nahlédne (respektive je mu nahlédnuto), že se zamiloval špatně - a pochopitelně se zamiluje znovu, tentokrát už dobře. Nicméně mlýnská kola politiky jej mlet nepřestanou a naopak jej nesou - ať už vinou náhody nebo jeho vlastní iniciativy - výše a výše, až už znají jeho jméno všechny vysoké šarže tehdejší středoevropské politiky - husitští vůdcové, vysoký klerus, světská knížata i kápěmi zahalené hlavy tajných služeb všech stran. A přes všechna vratká a příležitostná spojenectví jdou všichni po něm. I s tou jeho vyvolenou dámou to není zrovna jednoduché, protože i ta je zneužita jako nástroj proti němu a není jim přáno trávit moc času spolu - spíš se hledají a míjejí. A na těhle dvou základech - válečných dobrodružstvích a nelehkém srdce toužení - je vystavěn celý příběh. Na první pohled to není mnoho, ale u všeho záleží na tom, jak se to podá - a Sapkowski podává skvěle. Umí si hrát s jazykem, střídá vhodně a osvěživě styly, vypráví velmi barvitě a sugestivně.

Fantasy stránka věci je zastoupena originálně. Oproti běžným zástupcům žánru je zde vysloveně "nelidských" bytostí pomálu, jakkoli tu jsou, a nečekaným způsobem patří spíše do slovanského prostředí

a do představ středověku. Takže namísto elfů tu potkáte třeba vodníka, který teda vypadá spíše jako Andrias scheuzeri v Čapkově Válce s mloky, a na hřbitově za temné noci, přikrčeni za náhrobkem, uvidíte, jak vypadá klasický Totentanz, ve středověkých představách populární tanec Smrti. A je to lahůdková hororová chvilka, šel mi mráz po zádech.

Když jsem v úvodu psal o tom, že husitské Čechy s vodníky a čarodějnicemi jsou historicky věrohodnější než ty se soudruhy a soudružkami z Vávrových velkofilmů, nemyslel jsem to vůbec jako nadsázku. Sapkowski zkrátka využívá představ středověkého člověka, který v nich žil, pro nějž byl svět s vodníkem a polednicí, čarodějnickými sabbaty a démonem nešťastně uvíznuvším v našem světě prostě realitou. Vy i já jsme taky neviděli na vlastní oči nepřeberně věcí, které přesto považujeme za součást našeho univerza. Zato na středověké bolševiky, které do nadměrných prostor Jiráskova díla po roce 1948 nastěhovala marxistická historiografie, nevěřil nikdy nikdo, natož aby je viděl na vlastní oči.

Jinak je ovšem trilogie narvána realitou. Stejně jako v Zaklínači žasnete nad Sapkowského detailními znalostmi šermu, tady se dozvíte nepřeberně podrobností o zbraních, oděvech, bojových stylech, válečné taktice, oděvech, povoláních, detailech všedního života, o středověké Praze. A tak naši hrdinové kupují koláče v Celetné a chlastají U Medvídků (protože na počátku XV. století tam nejspíš ještě nebyla tak neuvěřitelně líná a nepříjemná obsluha jako dnes) a při obléhání měst se země doslova zatřese po výstřelu z bombardy, o níž se dozvíte, že pak musela nejméně deset hodin chladnout, než mohla v díle zkázy pokračovat. A popis legendární husitské vozové hradby, jejího přesunu, budování, fungování během bitvy - no prostě jak kdybyste tam byli, tohle v žádné učebnici dějepisu nebylo.

Kapitolou pro sebe je všudypřítomnost tajných služeb, informátorů, spících agentů, provokatérů a všeho toho, co známe z dneška. A vám dojde, že aby se tehdy mohla vést válka a šířit nebo naopak potírat revoluce, musely být tyto nástroje využívány rovněž. Historie se vám náhle zpřítomní a ze vzdálených, legračně nakreslených postaviček z iluminací pergamenových rukopisů se náhle stanou lidé jako my. I pro tohle bych Sapkowského při výuce dějepisu užíval radši než učebnice, které se u nás v duchu smutného hesla Pozitivismus is not dead stále soustředí na sucharská a v podstatě zbytečná data bez kontextu, místo na to, co by měla historická práce odhalovat v první řadě - život lidí v dobách minulých.

Kdo zažil temnou a krutou atmosféru Zaklínače, v

Husitské trilogii si sice trochu oddechne, ale ne mnoho. Temnota zůstává, i zde Sapkowski z gustem kreslí válečné hrůzy, lidská neštěstí a bídu. Ono taky patnáct let války žádné zemi na štěstí nepřidá. Husitští vůdcové jsou často inteligentní a zkušení, jen někdy moudří, velmi často je to ovšem fanatický dobytek utržený ze řetězua mající na zřeteli hlavně pomstu pořádku, který panoval před "revolucí". Čili zhruba tak, jak tomu bylo ve skutečnosti - to jenom my pod vlivem našeho školství jsme schopni obdivovat takové špinavé grázly, jako byl třeba Jan Želivský, a ještě si po nich pojmenovat stanici metra. Ovšem pletl by se i ten, kdo by na druhé barikády čekal situaci nějak zvlášť odlišnou.

A teď taky nějaká negativa. Z literárního hledsika Husitská trilogie za Zaklínačem docela pokulhává. V Zaklínači jsme svědky zajímavého jevu v přímém přenostu - jak člověk roste s úkolem. Sapkowski začíná slepencem volně provázaných povídek o Geraltovi, přechází do klasického románu, začíná si ohmatávat další možnosti vyprávění a v poslední třetině ságy už se odvíjí strhující drama, v němž navíc autor odvážně a přitom přehledně využívá střídání časových rovin jako velmi šikovného a působivého nástroje svého vyprávění. Jednotlivé charaktery nabývají na barvách a plasticitě - vášnivý, sžírající a vzájemně si působené bolesti plný vztah dvou silných a problematických osobností, Geralta a Yennefer, patří mezi nejlepší a nejuvěřitelnější love story, jaké znám, ačkoli protagonisty jsou zaklínač a čarodějnice. Tak v Husitské trilogii nic moc srovnatelného nečekejte.

Co se spádu děje týče, udělal zde Sapkowski proti Zaklínači krok zpět, opět jsme svědky spíš vršení příhod a dílčích zápletek tak nějak na jednu hromadu. Reinmar co chvíli upadne do něčího zajetí, nějakou mnohdy ne docela uvěřitelnou náhodou se z toho vytáhne sám či pomocí přátel, aby o pár stránek dál zase vězel v nějaké kobce nebo v klepetech. Občas jej vysvobodí i nepřátelé - jenom proto, aby si jej mohli zajmout sami, protože jak už bylo řečeno, jdou po něm celé Čechy, Morava, Slezko s přesahem do Němec a Polska. Tím nechci čtenáře odradit - tyhle nedostatky bohatě přebohatě vyvažuje všechno, o čem byla řeč v předchozích odstavcích.

A teď s tou povinnou četbou, která trčí v nadpisu. To byla samozřejmě ta nadsázka. Ne proto, že by Husitská trilogie nebyla fantasticky účinným nástrojem, jak v mladých vzbudit zájem o nějakou dějinnou epochu a případně potřebu dozvědět se víc. Spíš proto, že jak z něčeho uděláte povinnou četbu, v tu ránu to žákům a studentům definitivně zprotivíte. A to by byla pro Husitskou trilogii věčná škoda, protože ta si svoje místo v knihovnách či čtečkách mužů, žen, dětí i starců rozhodně zaslouží.

 

Autor: Robert J. Hřebíček | čtvrtek 3.10.2013 15:15 | karma článku: 24,21 | přečteno: 2208x
  • Další články autora

Robert J. Hřebíček

Středověk a mýtus o ploché Zemi

Mezi oblíbené pověsti o středověku patří ta, že věřil na placatou Zemi. Středověk přitom nikdy nepochyboval, že je země kulatá, dokonce znal i její celkem přesné rozměry. Dnes tedy zajímavost k vědění a nevědění našich předků.

4.1.2017 v 16:00 | Karma: 26,33 | Přečteno: 2173x | Diskuse| Věda

Robert J. Hřebíček

NASA, astrologové a „opravený zvěrokruh“

Poslední dobou se objevuje tvrzení, že prý „NASA opravila zvěrokruh“ a tím znemožnila astrologii. Bohužel, většina komentářů, které se téma pokoušely vysvětlit, v tom nasekala ještě větší zmatek. Pojďme si udělat jasno.

26.9.2016 v 9:00 | Karma: 34,16 | Přečteno: 4837x | Diskuse| Věda

Robert J. Hřebíček

Miloš Zeman, svíce jasná?

Již řadu dní zuří bouře. Intelekty všech intelektuálů pracují na plné obrátky, dobro všech dobrodějů je ve zbrani, pohoršení teče proudem ulicemi. Jo a petice, nezapomeňme na petice!

5.11.2014 v 16:16 | Karma: 36,02 | Přečteno: 2168x | Diskuse| Ostatní

Robert J. Hřebíček

Sisyfos a případ utajené bible (neveselý portrét českého skeptika)

Prošel jsem si facebookové stránky Českého klubu skeptiků Sisyfos a nestačil jsem se divit. Pojďme se podívat, jak podle českých skeptiků vypadá kritické myšlení. Řeč bude též o původu bible, tajemných evangeliích a placaté Zemi.

19.5.2014 v 15:00 | Karma: 26,69 | Přečteno: 2023x | Diskuse| Ostatní

Robert J. Hřebíček

O hříšné policii, muslimských bratřích a jednom špatném teologovi

"Necitlivý zásah české policie proti našim bratřím a sestrám muslimům v čase modlitby byl nepochybně hřích," uvedl Tomáš Halík. Pojďme se podívat na to, jak je v téhle větě všechno špatně - a to i z hlediska křesťanské věrouky.

5.5.2014 v 16:00 | Karma: 39,15 | Přečteno: 2593x | Diskuse| Ostatní

Robert J. Hřebíček

Astrolog detektivem (malá ukázka hvězdopravecké praxe 17. století)

V dobách před vznikem moderní policie si člověk musel musel vypomoci všelijak. Pojďme se podívat, jak se v sedmnáctém století dokázal úkolu vypátrat ukradené zboží zhostit - astrolog.

20.3.2014 v 17:56 | Karma: 17,84 | Přečteno: 1102x | Diskuse| Ostatní

Robert J. Hřebíček

Alternativci (o tom, že se máme až moc dobře)

Alternativci. Všichni nějaké známe. Ať už všelijaké ty jurodivé biomatky, co si v pětatřiceti pořídly prvního vymodlence a teď každému diktují, jak vychovávat děti, nebo různí ti výživoví vegefanatici, kteří vám neváhají upřít Nebe za to, že jste si dovolili v neděli svíčkovou. Plus mnoho dalších věrozvěstů „alternativních“ přístupů ke všemu. Alternativci svým počínáním vydávají velice zajímavé svědectví o stavu a povaze lidstva – až by to tušili. Pojďme to dnes prozkoumat blíže.

1.10.2013 v 16:16 | Karma: 32,19 | Přečteno: 2070x | Diskuse| Společnost

Robert J. Hřebíček

Obrana počítačových her (proti předsudkům a nactiutrhání)

Na počítačové hry se kouká stále tak nějak mezi prsty. Sedět u filmu nebo u knížky pořád přijde někomu automaticky hodnotnější, než si něco zahrát. Obvykle si to myslí zejména ženy. Dnes se tedy pokusím nejen jim vysvětlit, že nemalá část her má podstatně vyšší kulturní kredit než drtivá většina českých filmů nebo nějaké splašky od Viewega.

25.9.2013 v 20:00 | Karma: 19,72 | Přečteno: 941x | Diskuse| Kultura

Robert J. Hřebíček

O neziskovkách a (romské) integraci.

V té současné smršti článků na téma Romů či integrace se občas dočtu o neziskových organizacích strašné věci. Jsou prý v lepším případě k ničemu a v horším škodí ještě víc. A hlavně parazitují. Tak se na to krátce podívejme.

19.9.2013 v 15:00 | Karma: 21,84 | Přečteno: 2304x | Diskuse| Ostatní

Robert J. Hřebíček

Hochštapler a šarlatán symbolem povodňové Prahy

Exhibicionista, egoman, budovatel náboženské sekty a vlastního kultu osobnosti. Srí Chinmoy se stal symbolem letošních povodní. Kdo, proboha, dopustil, že tenhle náboženský hochštapler má v Praze sochu!?

11.6.2013 v 16:11 | Karma: 44,67 | Přečteno: 17562x | Diskuse| Ostatní

Robert J. Hřebíček

Žena, islám a Česká republika (pokus o odpověď panu J. A. Polákovi)

Co je a není týrání a co se dá a nedá tolerovat jako projev "jiné kultury". Krátký příspěvek do diskuse o nedávných výrocích šéfa Ústředí muslimských obcí v ČR.

1.6.2013 v 15:55 | Karma: 38,10 | Přečteno: 3341x | Diskuse| Ostatní

Robert J. Hřebíček

Z cizího krev neteče (Pár otázek pro militantní nekuřáky)

Tak to vypadá, že plošný zákaz kouření opět neprojde. Nebohé rodinky s dětmi tak zase nemohou navštívit noční herny a zaflusané čtyřky bez ubrusu, ačkoli po tom tolik touží – soudě alespoň podle hlavního argumentu, který na vás vyštěkne jakýkoli sveřepý nekuřák, když si dovolíte poznamenat, že kouření/nekouření v tom kterém podniku by mělo záviset na volbě provozovatele.

31.5.2013 v 9:00 | Karma: 48,18 | Přečteno: 40379x | Diskuse| Ostatní

Robert J. Hřebíček

Jeruzalémská bible (nejlepší překlad biblických textů do češtiny?)

Tentokrát na téma poněkud menšinové, stojící stranou velkých debat dneška, ovšem pro pár zájemců a fajnšmekrů snad využitelné: Řeč bude o zajímavostech a úskalích překladu bible do češtiny a zejména o velkolepém moderním katolickém pokusu, tzv. Jeruzalémské bibli. A taky o tom, jak se jmenuje Bůh.

22.5.2013 v 15:00 | Karma: 25,13 | Přečteno: 3487x | Diskuse| Kultura

Robert J. Hřebíček

P jako Pokrok (a jedna přehlédnutá česká zásluha o něj)

Podívejme se dnes na jeden významný – a nepochopitelně opomíjený – český úspěch a příspěvek nejenom k vědeckému a společenskému pokroku, ale i porozumění mezi národy.

20.5.2013 v 16:17 | Karma: 18,74 | Přečteno: 1066x | Diskuse| Ostatní

Robert J. Hřebíček

Mýtus o českém pivu

České pivo je nejlepší na světě – tímhle medem si mažeme huby docela často. Vážně to ovšem může myslet jenom balík, co nikdy nebyl dál než v sousední čtvrti nebo vsi. Dnes tedy o českých sebeklamech.

15.5.2013 v 14:14 | Karma: 41,65 | Přečteno: 9495x | Diskuse| Ostatní

Robert J. Hřebíček

Senátor Zdeněk Troška?

Zdeněk Troška má poslední dobou našlápnuto na velkou budoucnost. Postupně se stává mluvčím určité části "lidu", apoštolem jeho hodnot a tím, kdo vede protiútok proti nepříteli. Využije svůj potenciál?

13.5.2013 v 17:30 | Karma: 29,25 | Přečteno: 1590x | Diskuse| Ostatní

Robert J. Hřebíček

Rizika spojená s marihuanou – kdo stojí v cestě osvětě

Ano, užívání marihuany má svá rizika, a ne banální. Je tu však sorta lidí, kvůli nimž mladí uživatelé varování přeslechnou. Paradoxně jsou tou žábou na prameni ti, kteří proti marihuaně a legalizaci divoce brojí.

6.5.2013 v 15:00 | Karma: 28,72 | Přečteno: 1900x | Diskuse| Ostatní

Robert J. Hřebíček

O "měkkých dárcích"

Zvonek zvoní. Vstupujeme. Stromek svítí, dárků mraky. Potud OK. Blesková analýza: Měkkých balíčků je asi polovina. Co nadělám... Takhle nějak vypadá vztah dítka k oblečení pod stromečkem. Apeluji tudíž dnes (protože si to sám taky dobře pamatuju), ve věku zralejším, kdy už skráň tu a tam křižuje stříbřitá nit a v šedé kůře hnízdí náznak zkušenosti: Rodiče, nemučte drobotu tím, že Ježíšek znamená obměnu šatníku!

4.12.2012 v 9:00 | Karma: 26,55 | Přečteno: 1863x | Diskuse| Ostatní

Robert J. Hřebíček

Když ne já, tak nikdo! (rozdupe nám Tomio prezidentské bábovičky?)

Copak to tak zvoní? Že by předzvěst Vánoc? Kdepak, to se jen naplno rozezněly rolničky na Okamurově čepici. Připojil se ke Kláře Samkové s tím, že když on nepostoupí, napadne celé volby. Najednou mu totiž na nich začala řada věcí vadit.

18.11.2012 v 15:20 | Karma: 25,10 | Přečteno: 1509x | Diskuse| Ostatní

Robert J. Hřebíček

Tři typy české voličské naivity (včetně toho nejhoršího)

Čeští voliči jsou často dost naivní. A dokonce hned na několik způsobů. Voliči prezidentských kandidátů Fischera, Okamury a Fischerové představují taková pěkná tři hesla do encyklopedie politické naivity.

12.11.2012 v 8:45 | Karma: 42,74 | Přečteno: 7874x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 137
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4078x
Vizionář, kontrarevolucionář, kulinář, bohoslovec, hvězdopravec a byrokrat.